!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 11 januari 2023

1984 av George Orwell

 1984 (Nittonhundraåttiofyra; Nitton åttiofyra) (häftad)

2016 läste jag 1984 av George Orwell men med tanke på de senaste årens märkligheter i samhället med mängder men olika åsiktskorridorer, PK-uppfattningar, miljödebatter, covidhantering med mera kände jag mig oerhört motiverad att läsa boken en gång till. Minnet av boken var lite vagt men ändå har jag de senaste åren funderat allt mer på:

Hur likt är dagens samhälle det samhälle som beskrivs i 1984? Är vi påväg dit med stormsteg, lite lagom snabbt eller inte alls?

Boken är riktigt bra och riktigt läskig. Och ja, känslan är att vi är påväg mot 1984 men hur fort kan jag inte avgöra. Vissa saker SKA man tycka idag annars ligger man illa till. Både från statligt håll men även från den stora PK-massan. 

Det var kul att läsa mina tankar om boken efter första läsning och det var kul att jag hade läst den på engelska vilket jag hade glömt av. 

1984 är verkligen en klassiker och måste läsas. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar