!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 14 mars 2022

Sapiens en grafisk roman av Harari, Vandermeulen och Casanave

Jag tyckte att det lät riktigt kul och intressant när jag fick höra att Harari hade kommit ut med den här versionen av sin bok. 

Sapiens lästa jag för flera år sedan och tyckte att den var riktigt bra.

https://bockermm.blogspot.com/2015/10/sapiens-av-yuval-noah-harari.html

Hur skulle den här vara? Mitt främsta intresse låg i att se ifall den kunde passa i undervisningen och till mina barn. Samtidigt kändes det bra att uppdatera sig.

Jag tycker att boken är riktigt bra och extra roligt att den påminde mig om en annan mycket bra bok i ämnet som jag läst nyligen.

https://bockermm.blogspot.com/2021/09/den-manskliga-apans-uppgang-och-fall-av.html

Bilderna gör den barnvänligare än huvudboken samtidigt som den är späckad av intressanta fakta och teorier. 

Det finns dock ett problem med den och det är att jag tycker att det är oklart vilken målgrupp boken vänder sig till. Bilderna i all är men texten är inte direkt barnanpassad. Jag har själv en snart 13- och 15-åring hemma. Den äldste löser garanterat boken men tror att den är för svår för den yngste vilket är oerhört synd eftersom jag tänker att utformningen på boken kanske mest tilltalar 9-13 åringar.

Vad vet jag... Kanske blir högläsning från pappa och mystid som på den gamla goda tiden med en viktig skillnad. Pappas ögonlock kommer inte falla ihop av tristess pga av att tvingas läsa samma enfaldiga bok om och om igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar