!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 8 april 2022

Även om allt tar slut av Jens Liljestrand


Sverige brinner. Klimatförändringarna har slutligen lett till precis den katastrof som många varnat om. Didrik med familj befinner sig på mitt bland lågorna och måste fly. Förutom Didriks familj handlar boken även om ett före detta tennisproffs och hans son samt en influenser. Brandkatastrofen finns hela tiden som en röd tråd i boken men den handlar även om kraschade relationer mellan äkta makar och familjemedlemmar. Om otrohet och ytligheten i sociala medier. 

Jag lockades av handlingen. Det är ju något med katastrofer.... Men jag tycker inte att boken är något vidare. Få gånger jag varit så ambivalent i min läsning som med den här. Hela boken rakt igenom brottades jag med tanken på ifall jag skulle fortsätta läsa eller inte. Jag läste slut den och vet fortfarande inte riktigt om det var rätt eller inte.  Jag tycker att boken är stökig i den mån att det inte var helt lätt, framförallt i början att hänga med i vad som var nutid, dåtid eller framtid. Vad som var tankar och inte. Katastrofen i all ära men relationerna och konflikterna i boken är ingen höjdare. De fångar mig inte. Dramat är helt enkelt inte bra nog oavsett vilken karaktär man följer. Lite intressant dock att bokens karaktärer är moderna i den mening att de är så påverkade av hur samhället ser ut idag men exempelvis sociala medier. Hur en ungdom eller en influenser tänker kring det. 

En sak till. Det känns som om boken har något mästrande över sig. En pekpinne. Lite störigt.

Om jag rekommenderar boken? Jag vet faktiskt inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar