!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 19 januari 2022

Eld & blod av George RR Martin

Det var länge sedan jag läste Game of thrones böckerna men efter att ha tittat igenom tv-serien i höstas blev både min son och jag sugna på att läsa den här boken om huset Targaryen som utspelar sig före de tidigare böckerna.

Boken är inte dålig men likväl en besvikelse. Det är en krönika över släkten som är av det uppräknande slaget där lite vikt läggs vid varje person och eventuella intriger kring dem. Det är som att släkten ska rivas av och då finns inte utrymme för något mer. Jag hade hoppats på att få trängare djupare in i den här spännande världen. Mer om drakarna, mer om muren och vålnaderna, mer om de första människorna. Men icke. Ett flertal gånger händer saker som är både spännande och intressanta men det går tyvärr aldrig på djupet.

Det finns en del två av Eld & blod. En del av mig vill läsa även den men det kommer inte att bli så eftersom den enligt min son är på precis samma sätt. 

Till viss del läsvärd men för min del blir det inte någon bok två. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar