!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 7 juli 2021

Den andra sömnen av Robert Harris


Året är 1468 när en ung präst, Fairfax skickas till en by för att hålla i begravningen av byns kyrkoherde. Snart stöter han på fler och fler saker som antyder att byn har en och annan hemlighet. Blev tex kyrkoherden rent av mördad och vad var det han så febrilt verkade ha letat efter?

Frågorna blir fler och fler och för min del blir jag mer och mer förbryllad. Plast nämns, liksom fabriker och sprängmedel. På 1400-talet? Inte kan väl Harris ha gjort så enkla misstag? Boken börjar mycket lovande men de här frågorna stör mig lite och riskerar att underminera hela boken. Vad håller han på med egentligen?

Tillslut går det upp ett ljus för mig. Den gamla världen (som vi lever i) har gått under i någon form av katastrof. Ur askan har kyrkan tagit kommandot över sanningen och folk lever delvis som på medeltiden. Katastrofen förklaras som Guds straff för människans hybris, med vetenskapen i centrum, var orsaken till fördärvet. När jag nu äntligen förstått går jag igång fullständigt. Jag tycker handlingen är oerhört fantasieggande och boken går från att ha varit lovande till mycket, mycket bra. Måste citera ett stycke där "forntiden" som de kallar vår tid beskrivs:

"Apparaterna var så små att de rymdes i handflatan, och de gav tillgång till all kunskap och alla musikstycken och åsikter och skrifter i hela världen. Men med tiden ersatte de minnet och förnuftet och till och med vanligt socialt samspel - de hade en försvagande och beroendeframkallande effekt som en del menar gjorde användarna vansinniga, till den grad att apparaternas införande uppfattades som början till slutet på den här avancerade civilisationen."

Allt sökande om det förflutna anses av kyrkan vara kätteri. Fairfax inser att den döde kyrkoherden letade efter kunskap om forntiden och frestas själv att få veta mer och utsätter sig därmed för fara.

Jag tycker att boken är väldigt bra. Kombinationen av historia, religion och nutidskritik som utmynnar i en dystopi är lysande. Två negativa saker. Slutet håller tyvärr inte riktigt lika hög kvalité som resten av boken och visst hade det här temat kunnat ge bra mycket mer än bara en bok. Här finns ju massor med material till en längre bokserie.

Nästa gång får allt Harris slå mig en pling först för att undvika liknande misstag framöver ;)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar