!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 1 maj 2021

Konsten att få mentala superkrafter av Henrik Fexeus

Oj! Hur recenserar jag den här mastiga boken på drygt 500 sidor. Självhjälpsböcker brukar i regel inte vara i närheten av lika omfattande och det är helt klart det som på gott och ont sticker ut mest.

För boken är inte bara omfattande i antal sidor utan även i vad den tar upp:

- Kreativitet och att fatta rätt beslut.

- Glädje och lycka.

- Relationer och mindset.

- Minne och läshastighet.

- Vidskeplighet och lögner.

Boken är lättläst och med många komiska inslag. Stöd och utgångspunkter finns i forskning och i de områden där jag känner mig insatt bekräftas det jag redan tror att jag vet och jag uppskattar att bli påmind. Boken är bra men jag tycker att omfattningen gör att den känns spretig. Är förmodligen lämpligt att dela upp läsningen i olika perioder och inte sträckläsa den som jag gjorde. En del tankar, tips och övningar (även om jag aldrig gör övningarna) känns relevanta men för min del var det stor skillnad på intresset. Minnesträning och snabbläsning tex är helt enkelt inget som intresserar mig så mycket och då blev läsengagemanget därefter. 

Sammantaget är detta en bra bok men mitt råd är att dela upp läsningen i perioder för att inte drunkna i Fexeus ambitioner.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar