!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 10 december 2020

Ljusets fiender av Johan Lundberg


Oj! Vilken bok. Jag fick den rekommenderad av en kollega och efter ca 100 sidor kände jag att jag inte orkade mer. Tung, fruktansvärt tung i den teoretiska genomgången om klass och kultur, millenarism, relativism osv. Allt abstrakt fick mig att känna att jag inte är av det rätta virket för att klara av en sådan här bok. Jag la den ifrån mig och tänkte att jag knappast skulle komma att ta upp den igen. Ett par veckor senare erkänner jag mitt nederlag för min entusiastiske kollega och jag kan inte förstå hur han kan vara så lyrisk över boken. Någonstans där får jag motivationen åter och det ångrar jag inte. 

Vänsterextremister och högerextremister. Islamister. Hur mycket utrymme får de i media och på universiteten? Hur tas de emot? Vilka och vad blir kritiserat och vilka får i princip säga vilka märkligheter som helst och det tillåts passera? Vad har vi för inställning och kritik gentemot odemokratiska yttranden beroende på vilken riktning de kommer ifrån? Hur mycket antisemitism är ok att vräka ur sig egentligen?

Boken är mycket, mycket intressant och den stora behållningen är vad den gör med mitt egna tänkande. Vad har jag för tankar och värderingar? Vad har de för grund och var kommer de ifrån? Är de riktiga eller behöver jag tänka om? 

Boken är totalt sätt allt annat än lättläst men oerhört berikande. Och de där 100 första sidorna kanske man faktiskt kan hoppa över. Jag för min del skulle i alla fall inte kunna återberätta dem.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar