!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 4 december 2020

Institutet av Stephen King


Luke Ellis är oerhört intelligent och verkar samtidigt ha begåvats med en hel del andra märkliga förmågor. En dag kidnappas han och hamnar på Institutet. Institutets uppgift är att samla ihop barn med speciella gåvor. Gåvor som de sedan försöker både förstärka och utnyttja. Barnen behandlas som naturresurser som ska utnyttjas tills de inte längre är användbara. 

Återigen en bra och spännande Stephen King bok med lite lagom övernaturliga inslag. Alltid intressant när en handling berör stora etiska frågor förutom själva dramaturgin. Vad är rätt och fel? Och får man offra barn för ett större ändamål? 

Tyvärr tycker jag boken har en onödigt lång startsträcka. Den första tredjedelen är intressanta men på en så låg nivå att jag faktiskt funderade på att lägga ifrån mig boken. Det var inte dåligt men jag tänkte att det inte vore värt med resterande två tredjedelar om de skulle ligga på samma nivå. Tack och lov höjer sig boken och sammantaget tycker jag att den är läsvärd även om den inte kommer upp på samma nivå som flera av hans andra böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar