!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 20 december 2020

Genusdoktrinen av Ivar Arpi och Anna-Karin Wyndhamn

Jämställdshetsintegreringen. Hur går den till egentligen? Är den en konsekvens av kunskap och vetenskap eller tyckande? Får den kritiseras? Vad händer och hur behandlas du om du inte står i den politiskt korrekta och bifallande kören?

I genusdoktrinen undersöker Ivar Arpi (ledarskribent Svenska Dagbladet) och Anna-Karin Wyndhamn (som jobbade på Nationella sekretariatet för genusforskning) dessa frågor och resultatet är blir enormt. 

Efter att ha lyssnat på både Arpi och Wyndhamn (i en podd) ville jag väldigt gärna läsa den här boken och det ångrar jag verkligen inte. Boken är fantastiskt bra och rör upp en känslorstorm. Jag blir allt ifrån skrämd och upprörd till paff, road och förbluffad över hur den här ideologin okritiskt sväljs med hull och hår. Dessutom på våra universitet som ju i själ och ryggrad ska stå för ett kritiskt tänkande. 

Vart är vi på väg när en idé fullständigt okritiskt anammas på det här sättet från högsta ort? Lever vi inte på 2000-talet? Till en början var jag på väg att ta fram post-it lapparna för att markera intressanta partier i boken men snart insåg jag att det var meningslöst eftersom hela boken i så fall skulle bli en enda stor post-it lapp.

Oavsett vad du tycker om feminism blir den här boken garanterat en utmärkt bildning. 

Rekommenderas verkligen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar