!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 14 november 2020

Konklaven av Robert Harris


När påven dör ska en ny väljas. Kardinaler från hela världen samlas i Vatikanen för att välja den som är mest lämplig att ta över. Givetvis finns det olika åsikter om vem det är. Är det en konservativ, en liberal eller kanske till och med en svart?

Kardinal Lomeli leder konklavens arbete och han får fullt upp eftersom kardinalerna är precis som vilka människor som helst. Fromma, svekfulla, korrupta och makthungriga.

Jag tycker verkligen om Harris och jag tycker verkligen om den här boken. Han ägnar sig gärna åt historiska romaner vilket givetvis väger tungt. Han är alltid intressant även om det inte alltid är så spännande. Den här boken är inte den mest spännande men likväl drivs berättelsen framåt och jag vänder mer än gärna blad. Jag tycker verkligen att det är genuint intressant att få vara med i konklaven inifrån och kardinalernas olika personligheter och mänskliga egenskaper gör handlingen tillräckligt spännande för att göra det här till en riktigt bra bok. Och slutklämmen är ju rent av riktigt, riktigt rolig. 

Rekommenderas!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar