!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 4 april 2020

Freja av Johanne Hildebrandt

Freja (pocket)

Freja växer upp med en gudinnedyrkan och ett matriarkat där hon själv är en ansedd prästinna. Hennes folk får problem av att ett annat folk har flyttat närmare och i deras spår följer krig och elände. Problemet måste lösas och därför skickas några prästinnor, där Freja ingår, till de krigiska grannarna för att lösa bekymret. Mötet blir en katastrof då grannarnas härskare Oden inte alls beter sig som förväntat. Han går bärsärk och därmed eskalerar konflikten mellan de båda folken. 

Det här är en underbart uppfriskande roman där myterna om asarna får sin "förklaring". Övernaturliga inslag sammanflätas med spänning där vi får följa förhållandevis "vanliga människor" under bronsålderns Sverige som senare ska bli gudar.

Mina kunskaper om asarna är begränsade eftersom jag inte undervisar om dem. Mitt intresse för dem har även det varit begränsat. Men boken är väldigt bra och jag blir nyfiken på hur mycket av det som berättas i boken som stämmer med mytologin. 

Ser verkligen fram emot nästa bok i den här trilogin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar