!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


lördag 27 juli 2019

Att spela är att tänka av Andrea Pirlo och Alessandro Alciato


Mittfältseleganten som med hela sitt rörelsemönster gjorde fotbollen till något vackert och som hade ett väldigt märkligt tillslag på bollen. En otroligt duktig fotbollsspelare men som ändå alltid kändes lite anonym eftersom han till största delen stod för speluppbyggnaden och inte avsluten.

Min bild av Pirlo fick sig en rejäl knuff när jag läste den här boken. Jag trodde att min bild av honom som fotbollsspelare gjorde att jag automatiskt visste vad han var för en typ av människa. Men istället för en ödmjuk och försiktig person möttes jag av en attityd och kaxighet som helt enkelt gjorde läsningen lite märklig. Fick flera gånger känslan att det överdrevs och skulle vara fräckare än vad som var riktigt sant. Vad vet jag? Hursomhelst blir det fotboll för hela slanten och det mesta är ganska ytligt men ett och annat djupdyk blir det också. Lite om ungdomsåren men det mesta om proffskarriären. Boken har ingen riktigt kronologi vilket störde mig lite och jag hade nog förväntat mig mer. Boken känns ytlig och det borde vara förbjudet för en fotbollsspelare att skriva en biografi utan att ta med sin drömelva. Både de bästa man har spelat med och emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar