!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 24 juni 2018

Djupare ner i det lockande svarta hålet

Ibland är det nyttigt att praktisera det man är kritisk till för att få vatten på sin kvarn.


De senaste veckorna har jag lagt mer tid på sociala medier än förut. Det har delvis varit medvetet men en stor del har blivit av sig självt.

Mycket har hänt den senaste tiden. Tidningsartiklar, 100 milesloppet och engagemanget i EB-loppet har lett till en hel del publicitet och uppmärksamhet. Jag har varit tvungen att interagera. Det har varit både roligt och viktigt.

Efter samtal med en mycket god vän har jag också kommit till insikt om att det är dags att sluta småputtra med mitt projekt "Lärarhälsocoachen". Det är ju något jag både vill och tror på och därför måste jag börja vara lite smartare och duktigare på att sprida att jag finns. Det har lett till att jag förutom ovan har jagat vänner. Synnerligen goda och gamla vänner. Ett helvete när man knappt kommer ihåg vad folk hette....:)

Jag har dragits in i det svarta hålet och det har som sagt varit både roligt och intressant. Det har känts som den där godisskålen. En bit har öppnat för ytterligare en och ännu en och... Har för övrigt aldrig tittat till Instagram lika många gånger på en dag som jag gjort det senaste. Som om det skulle tillföra mig något att se ännu ett litet hjärta. Snarare har det blivit mer av en besvikelse när de inte har varit många nog. Ändå har mitt belöningssystem velat dit igen och igen. Som en klockren bekräftelse på vad forskningen säger om hur vi påverkas av våra nätaktiviteter.

Och när jag inte fysiskt har letat "vänner" har huvudet varit upptaget med detta när jag gjort annat. Vår helgtidning har jag knappt hunnit igenom och det har varit svårt att läsa bok. Dels har jag inte gett den lika mycket tid men framförallt har jag inte haft ro. Det har varit bråttom. Det har varit som om sidorna ska vändas istället för att läsas.

Det känns lite som ett moment 22. Jag får göra som jag brukar göra. Sätta upp ett tydligare regelverk för min nättid. Den är förrädisk men det är tveklöst så att jag inte trivs med det den gör med mig.

Alltid lika nyttigt med reflektioner....

Efter två dagar med återhållsamhet har jag nu både tid och ro till att läsa min bok igen.

Känner mig friskare igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar