!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 12 juni 2017

Björnstad av Fredrik Backman


Björnstad, hockeylaget som betyder så mycket i det lilla samhälle. Drömmar och förhoppningar. A-laget går dåligt men juniorerna har en chans att bli bäst i landet. Vad betyder det? För samhället med sina ekonomiska problem. För individerna. Mitt i allt detta begås ett brott som får hela samhället att rämna. Lojaliteter sätts på prov. Liksom moralen och framtiden.

Jag är alltid lite orolig när jag ska läsa en bok av en författare som jag sedan tidigare håller väldigt högt. Kommer kvalitén vara på samma nivå?

Det här är en bok om hockey som folkrörelse. Det hade lika gärna kunnat handla om fotboll eller någon annan idrott som berör många. Som fostrar och engagerar. Handlingen utspelar sig inte så mycket på isen utan istället mer runt omkring. På samhälls- grupp- och individnivå. Det jag vill ha sagt är att du behöver absolut inte vara intresserad av hockey för att läsa den. Och läsa den ska man göra.

Fredrik Backman är fantastisk! Hur gör karln? Egentligen är det kanske ointressant. Nyfiken är jag men jag har heller inga problem med att bara ryckas med och beröras av denne otroligt duktige författare.

De tidigare böckerna har en underbar blandning av humor. värme och sorg. Tårar och skratt är svåra att skilja åt i en känslomässig bergochdalbana.

I Björnstad är det annorlunda. Humorn har fått ta ett steg tillbaka medan värmen och framförallt sorgen cirkulerar som i en omloppsbana mot ett centrum som går att ana längre fram. Sakta skapar karaktärernas problem och ångest en klump i halsen som påfallande ofta kommer och går. Det förstärks av att Backman så tydligt och realistiskt beskriver hur människor gör och hur de egentligen hade velat göra. Vad de säger trots att de vet att det inte är sant. Inte kommer att hända. Och så kommer värmen. Det där hoppet när vissa människor agerar som man nästan inte vågar hoppas att de ska göra.

Fantastiskt bra!

Läs den nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar