!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 3 mars 2016

Charmen med tarmen av Giulia Enders


Bakterier, bakterier, bakterier. Stopp in i munnen, igenom hela systemet och så ut. Hur påverkas vi? Vad är bra? Vad är inte bra?

Boken är väldigt intressant och jag gillar Enders tillvägagångssätt. Jag tycker att hon skriver enkelt och lättbegripligt även om jag inte lyckas/orkar ta in riktigt allt. Humorn och lättsamheten som hon tar sig an ämnet på fungerar för mig men det känns samtidigt väldigt modernt eller rent av ungt skrivet. Får en känsla av att boken kanske inte riktigt passar flertalet av den äldre generationen.

Hon ger även en del tips och förslag på hur man kan göra för att få bukt med sin mage. Framförallt fastnar hennes tankar om toabesöket. Som vanligt är det logiskt när man tänker efter men det är klart att naturen inte tänkte sig att vi skulle sitta på en tron under tömningen. Hennes tips är att ha fötterna på en pall istället så att man mer får en hukliknande position eftersom det är den bästa för att tömningen ska bli så bra som möjligt.

Till en början tyckte jag boken var riktigt bra men efter hand fick jag fler och fler bekymmer med den eller invändningar. Det känns som om labbråttan har svårt att hitta ut från sitt eget labb. Expert på ett gebit betyder inte att man har koll på helheten. Inledningsvis får jag intrycket att Enders har koll på kolhydrater och fett men allteftersom framgår det allt tydligare att hon inte är så insatt. Jag blir inte grön av att äta grönsaker och jag blir inte fet av enbart fett.

Detta får mig att fundera en hel del. Vad är det som gör att jag är villig att ta till mig vissa saker och inte andra? Det är min egna kunskap om ämnet i fråga och mina egna erfarenheter. Oj, vad utelämnade vi då är när vi inget vet på förhand. Hur kan man då utgå ifrån att det nya stämmer?

Den andra saken som stör mig är den liberala pillerinställningen. Hon är visserligen tydlig med att vi ska vara försiktiga med antibiotika men i övrigt hänvisar hon irriterande ofta till piller. Min åsikt är att hade det varit meningen att vi skulle äta tillskott och piller på burk så hade det vuxit sådana på träd. Jag begriper vart hon vill komma men jag hade hellre sett en större riktning mot praktiska tips och medel av naturlig karaktär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar