!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 18 mars 2016

Amerikanska gudar av Neil Gaiman


Shadow, nyss frigiven från fängelset, är på väg hem till sin väntande fru. Frun hinner dock dö i en bilolycka innan han kommer fram. I samma veva stöter Shadow på mr Wednesday som erbjuder honom ett jobb.

Det visar sig snart att Wednesday inte är som alla andra. Han är en gud. Och inte vilken gud som helst. Han är Oden.

Oden behöver hjälp. Han och alla de andra gamla gudarna slåss för sin existens. Deras makt falnar eftersom människor tycks glömma bort dem samtidigt som nya modernare gudar tar över. Styrkorna behöver samlas och enas för den slutgiltiga striden mot de nya gudarna.

Någonting, och jag vet verkligen inte vad, håller mig kvar boken igenom. Detta trots att den i mångt och mycket är helt obegriplig. Den har sina poänger men...

Jag tänker inte ge mig på en närmare förklaring eftersom jag helt enkelt inte är kvalificerad för uppgiften. Jag ångrar den inte och den kommer oundvikligt för alltid finnas kvar i mitt medvetande. Läs den, men som sagt.

Obegriplig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar