!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 30 december 2012

Bröderna Grimms Sagovärld



Det fanns ett antal anledningar  till att jag ville läsa Bröderna Grimms Sagovärld. Först och främst var jag lite nyfiken på vilka/hur många sagor jag skulle känna igen, vilket visade sig vara överraskande många. För det andra har jag fått mig berättat att de skulle vara ganska råa och hemska. Därför var jag intresserad av hur råa och hemska de var med tanke på Skrik, 5 år och Panik, 3 år här hemma.

Det är alltid svårt att veta vad grabbarna klarar och inte. Jag tror dock inte att det är några problem. Visst dör de och skär hälar, tår och liknande av sig i boken men det är ändå konkreta händelser. Som jag ser det händer inget märkvärdigt på det mentala planet i sagorna där grabbarnas livliga fantasi skulle kunna skrämma upp dem. Att folk dör är vardagsmat framförallt efter att ha lyssnat på dem idag när de lekte med bilar och lego. Där dog leksakerna som flugor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar