!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 26 december 2012

Bekännelsen av John Grisham

Donte Drum ska inomkort avrättas för mordet på en flicka. Med bara någon vecka kvar erkänner en annan man mordet för en präst. Detta är inledningen på boken Bekännelsen av John Grisham. Sedan följer en genomgång för hur Donte Drum blir ditsatt för mordet. Egentligen kanske inte så märkvärdigt men eftersom det efter lång tid i boken fortfarande inte framkommer något motiv till varför någon skulle vilja sätta dit honom känns det bara mer och mer enfaldigt. Omständigheterna känns fånigare och fånigare för varje frambläddrad sida. Nog för att de i Texas är ivriga dödsstraffsförespråkare men att blint döma oskyldiga känns inte trovärdigt.

Hade jag inte så här i juletider plötsligt fått en mängd nya och gamla böcker som jag länge har längtat efter hade jag troligen segat mig igenom Bekännelsen. Lusten infinner sig emellertid inte. Varför ska jag kämpa mig igenom något som varken lockar eller berikar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar