!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 21 november 2012

Kungarnas krig av George R.R. Martin

Det är kaos i Västeros. Folk utropar sig till kungar lite överallt och maktkampen fortsätter.

Det finns en del skillnader mellan första boken, Kampen om järntronen och den andra, kungarnas krig:
- Krig kompletterar den politiska maktkampen.
- Fler karaktärer i handlingen.
- Boken blir mer övernaturlig.

Ska jag vara riktigt kritisk tycker jag att en del av de nya karaktärerna är lite tråkiga att läsa om. Eller om det är att de tar plats från favoriterna? Att de övernaturliga inslagen blir fler har jag inga problem med. Framförallt för att Martin gör det så fruktansvärt bra. Det är som om han smyger in sina ingredienser, både de övernaturliga och de spännande. Han kan helt enkelt det där med att bygga upp spänning och definitivt att hålla på den. Ingenstans dör handlingen, istället drivs den på ideligen vilket inte är så dåligt med tanke på att jag nu har avverkat ca 1400 sidor.

Det ska bli otroligt roligt att nu äntligen få läsa Svärdens makt, en bok som jag faktiskt inte vet någonting om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar