!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 23 oktober 2012

Ögat som ser av Giorgio Faletti

Rika människor mördas i New York. De placeras i olika ställningar som har med seriefiguren Snobben att göra. En av de mördade är borgmästarens son vilket gör att borgmästaren ber sin bror och före detta polisen Jordan Marsalis om hjälp. Marsalis får så småningom hjälp av en italiensk polis som har mist synen under tämligen hemska förhållanden. 

Ögat som ser är en riktig "bladvändare". Intressant, spännande och framförallt lite annorlunda. Om det är språket, karaktärerna eller bara drivet i storyn som gör det vet jag inte riktigt, men det kanske inte är så viktigt. 

På det hela taget är det alltså en läsvärd bok som tyvärr har två minus. 

Det första är att alla är så vackra hela tiden. Att man som författare själv inte blir trött på att beskriva den ena karaktären efter den andra med superlativ efter superlativ? Jag kanske överdriver lite. Det gäller naturligtvis inte alla karaktärer i boken men alldeles för många, i mina ögon. 

Nummer två är lite mer krångligt. Den italienska polisen Maureen Martini får synen tillbaka efter en operation vilket i sig kanske inte är så konstigt. Märkligare blir det dock när hon ser syner med sina nya ögon som hon för övrigt har fått av det första offret. 

Jag har i största allmänhet inga problem med udda händelser och förklaringar i böcker men de måste passa in i sitt sammanhang. Om en bok är helt "normal" i sin handling känns det väldigt märkligt att en sådan här sak slinker in. 
Att det däremot inträffar övernaturliga händelser i en fantasy-bok känns onekligen mer hemma än i en deckare utan andra liknande ingredienser.

Giorgio Faletti har sammantaget gjort det godkänt vid de två tillfällen jag har läst honom (även Jag dödar). Han kommer att få fler chanser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar