!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 26 oktober 2012

Från vaggan till deadline av Robert Gustafsson

Detta är ren och skär underhållning kombinerat med en liten inblick i hur personen Robert Gustafsson fungerar.

Först och främst måste sägas att har man möjlighet att välja är jag övertygad om att man maximerar upplevelsen om man lyssnar på den här boken. Robert läser själv, med allt vad det innebär, samtidigt som han har lagt in en mängd ljudeffekter som förhöjer humorn ytterligare. En krydda man inte får vid egen läsning.

Vid ett flertal gånger har jag ohämmat skrattat högt oavsett om det har varit i min ensamhet, på cykeln eller i bussen. Först efter utbrotten har jag tittat mig omkring med insikten att jag kanske förefaller lite märklig. För vem tror att en cyklist i piskande regn är annat än galen om han plötsligt brister ut i ett asgarv?

Förutom de roliga inslagen i boken får man en inblick i den komplexa människan Robert Gustafsson samt hur det är som "världskänd" svensk komiker. Jag inser att jag har missat oerhört mycket av det han har gjort men ändå kändes det som om jag kände honom. Jag var faktiskt en av dem som tittade på Björnes magasin när det begav sig. Så fel man kan ha. Roller och personligheter är trots allt två olika saker och självklart är det inte personen Robert Gustafsson man "känner". Men eftersom det är skådespelaren man ständigt ser är det nog naturligt att man tror sig känna människan också.

Det glädjer mig att han dessutom är ärlig med hur familjelivet och privatlivet har fungerat eller i mina ögon inte fungerat under skådespelarkarriären. Som offentlig person får man offra mycket, speciellt om man dessutom är arbetsnarkoman. Återigen ger det mig en insikt i hur mitt eget liv ser ut och hur jag vill ha det. Lycka för mig är inte jobbet och kommer aldrig att bli, oavset hur mycket jag trivs med det. Att umgås med familjen och se, få ta del av grabbarnas utveckling är värt mer än allt annat.

Även om det känns som om de stundom anstränger sig för att knäcka stackars pappa ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar