!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 13 april 2011

Kain and Abel

I slutet på 80-talet eller om det var i början på 90-talet gick det en miniserie på svt som hette Rivalerna. Huvudrollerna spelades av Sam Neill (Kain) och Peter Strauss (Abel). Jag minns att jag tyckte att serien var suverän. Cirka tio år senare läste jag boken Kain and Abel  av Jeffrey Archer som låg till grund för tv-serien. Boken har utan tvekan hamnat på min mentala topplista.
Den senaste tiden har jag läst fler Jeffrey Archer böcker för att konstatera att han helt klart är i min smak. De två senaste Blodsbröder (som jag alldeles strax lyssnat klart på och återkommer till) och Dömd till fängelse håller hög klass. Elfte budet däremot var inte lika bra. Hursomhelst var det Kain och Abel jag ville redogöra för den här gången:
Kain och Abel föds i början på nittonhundratalet och växer upp med helt olika förutsättningar. Kain i USA som bankirson med hela sin framtid utstakad inom bankväsendet. Abel hittas i skogen efter att hans mor dött under förlossningen. En oäkting som tas om hand av en fattig bondfamilj i Polen. Han får uppleva första världskriget, genom att bland annat bli tillfångatagen av ryssarna och skickad till Sibirien. Han lyckas fly och tar sig till USA för att som så många andra börja ett nytt liv. Kain stiger i graderna inom bankväsendet samtidigt som Abel jobbar sig upp inom hotelbranshen. Deras vägar möts vilket leder till att de bli livslånga rivaler och fortsättningen av boken handlar om hur de båda försöker att förgöra den andre.

Måste läsas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar