!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 6 april 2011

Att lyssna och läsa

Tiden före ungarna var jag en periodare. Visst jag läste men det kunde lätt bli avbrott på några månader och sedan återtog jag läsandet igen. De senaste åren har det inte varit något problem att både läsa och lyssna så gott som varje dag. Att detta har med ungarna att göra är jag fullständigt övertygad om. Under deras vakna tid kan jag lugnt säga att det är 100% full rulle. X snart 4 år och Y 2 år kan inte riktigt det här med tyst och stilla (som tur är). Så när lugnet lägger sig och det är alldeles tyst strax efter klockan sju, finns inte alternativet att sätta på teven eller lyssna på musik (som jag nästan har slutat med). Istället öppnas boken och jag sjunker ner i soffan och bara njuter.
När jag började med ljudbok för några år sedan insåg jag ganska snart att den inte är till för soffan eller i hemmet överhuvudtaget så länge min kära fru är hemma. Hon går ju inte och lägger sig samtidigt med ungarna... Det var helt enkelt inte praktiskt möjligt att att lyssna på boken med henne i vaket tillstånd. Tur var väl det...
Nej! ljudböckerna blev ett underbart alternativ när jag var påväg till jobbet, till träning och under träning.
Jag har praktiskt taget i hela mitt liv spelat fotboll och vintertid innebar alltid det löpning och konditionsträning av olika slag. När sedan fotbollskarriären tog slut och magen sakta men säkert började växa var det tid att ta tag i det här med träning igen. Mina minnen av löpträning var inte de bästa men med en bok i örat har löpningen nu istället blivit något att se fram emot. För några månader sedan insåg jag hur viktig ljudboken var för mig i min löpning när boken efter halva rundan tog slut. Gud vad jobbig löpningen plötsligt blev...

Just nu lyssnar jag på Blodsbröder med J Archer en bok som handlar om ett tvillingpar som skiljs åt direkt efter födseln. De växer upp på olika håll utan att veta om den andres existens. En bra bok så här långt. Ska bli kul att se hur deras vägar kommer att korsas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar