!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 7 februari 2024

Diamantögat av Kate Quinn

Mila studerar till historiker och är en väldigt ung ensamstående mamma när Tyskland i och med operation Barbarossa väljer att invadera Sovjet. Hon har haft prickskytte som hobby och ansluter sig till armén för att bidra till fosterlandets försvar. Hennes skicklighet gör att hon både stiger i graderna och blir den ökända "lady Death".

Detta är Stalin inte sen att utnyttja och skickar henne till USA för en goodwillturné där hon och flera andra ska försöka övertyga amerikanerna att starta upp en front till i Europa mot tyskarna. Under hennes besök planerar mäktiga personer att mörda president Roosevelt och Mila kommer omedvetet vara en viktig bricka i deras attentat. 

Jag tycker att boken är mycket bra och Quinn gör som vanligt genom att dela upp den mellan två tidsperioder (Mila i kriget och Mila i USA) på ett bra sätt. Jag gillar som alltid historiska romaner och det kittlar alltid lite extra när de har en verklighetsförankring. Sen finns det en märklighet i handlingen som jag inte begriper mig på. Varför i hela friden skulle en ryska vara av intresse för de som vill mörda USA-s president? Detta stör mig lite boken igenom och drar ner betyget lite men den är ändå mycket läsvärd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar