!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 16 juli 2023

Diy dao av Peter & Johnny Torsell

Jag lyssnade på Peter Torsell i en podd och blev mycket intresserad av vad han hade att berätta om kinesiskt tänk och traditionell kinesisk medicin. När det framkom att han hade skrivit några böcker om ämnet var det inte svårt att reservera en av dem på biblioteket.

Diy dao - vägen om hälsa och välstånd genom klassiskt kinesiskt tänk, har två huvudfokus. Ekonomi och hälsa. Två stora områden som författarna presenterar det kinesiska förhållningssättet till. 

Det kinesiska tänket handlar om att ha ett helhetstänk där det gäller att hitta en balans för att nå harmoni. Det blir en hel del om Qi, Yin och Yang och Dao. Hur man bör agera för att må så bra som möjligt och för att nå största möjliga framgång. 

Jag fascineras av gammal kunskap oavsett från vilken del av världen den kommer ifrån. Hur otroligt kloka och kunniga tidigare generationer har varit och hur mycket vi fortfarande kan lära oss av dem. Hur mycket har dessutom glömts bort? 

Visdomen har alltid varit stor och när det går att översätta gammal kunskap till vad ny forskning kommer fram till blir det än mer imponerande. Tex det som den här boken tar upp om att mat intingen kan vara "kall" eller "varm". Att maten och kryddor har egenskaper som kan vara "kalla" eller "varma" och att man inte kan äta för ensidigt av detta. Låter till en början flummigt men oerhört vettigt när det hela förklaras och "översätts" till det vi idag vet genom forskning lyckats klura ut. 

Att saker vi gör och äter antingen kan vara yin eller yang och det även där måste råda en balans för att må bra.

Boken är väldigt bra och intressant. Jag för min del tappade intresset för det ekonomiska efter ett tag men kan tänka mig att den som är intresserad av aktier kommer få ut en hel del av den här boken. Eftersom samma principer gäller oavsett vad det handlar om i livet blir boken lite upprepande. Nya delar tas upp men med samma givna lösningar. Som lärare uppskattade jag delen som handlade om skola och uppfostran. Återigen en klockren skildring som visar på katastrofen i den rådande ideologin som råder inom vårt svenska skolväsende.

Läsvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar