!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 3 februari 2023

Pojkar i skolan av Fredrik Zimmerman

 Pojkar i skolan : vad lärare och andra vuxna behöver veta för att fler pojkar ska lyckas i skolan

Flickor är bättre än pojkar i skolan. Så har det alltid varit men de senaste åren har glappet blivit större. Förutom att flickorna generellt är bättre har de även kommit ikapp och i viss mån förbi pojkarna i ämnen som matematik och idrott där pojkarna historiskt alltid har varit starka.

Vad beror det på?

Detta försöker Zimmerman ge svar på i den här boken där hans egna forskning till viss del är en grund i de slutsatser han för fram.

Biologin spelar roll men även det sociala och hur skolan är uppbyggd, sociala normer och olika kravbilder som finns på pojkar respektive flickor spelar också roll.

Boken är bra och bör verkligen läsas av oss lärare. Den ger både en och annan fundering samtidigt som jag tycker att den bekräftar vissa självklarheter som jag har trott mig veta länge. 

Samtidigt är jag lite besviken på boken. Jag lyssnade på Zimmerman i en podd för ett tag sedan (det var så jag fick upp ögonen för boken) och där var han mycket fränare i sin kritik mot samhället och skolan än vad han är i boken. Synd med tanke på att poddavsnittut var mycket intressant och bra men där jag saknade dessa inslag då jag hade velat få dem repeterade för mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar