!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 27 januari 2021

The hero of ages av Brandon Sanderson

 


I den här tredje boken om Vin ser det ut som om mänsklighetens tid är utdömd. Efter att ha blivit av med "the Lord Ruler" verkar det som om ännu värre krafter har satts igång. Aska faller ännu mer ifrån himlen och jordbävningarna blir bara fler och kraftigare. Vin och Elend söker i den tidigare härskarens spår efter ledtrådar och hjälp för att överleva. Det blir tydligare och tydligare att kraften de arbetar mot hela tiden ligger steget före.

Världen är gjord av motsatsförhållanden. Ondhet/godhet, förstörelse/skaparkraft. Och eftersom den onda kraften Ruin finns så måste där också finnas en motpol och därmed hopp att rädda mänskligheten.

Den här tredje boken läste jag på gott och ont på engelska. Alltid bra att damma av det språkliga men samtidigt lite irriterande att jag inte begriper precis allt. För det vill jag verkligen eftersom den här världen är uppbyggd på ett sådant spännande och intressant vis med massor av religion och mytologi. 

Det här är en bra avslutning på trilogin även om jag nog tycker att de första två är snäppet bättre. Men det kanske mer har med mitt språkliga sinne att göra än kvalitén på boken.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar