!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 7 juli 2020

Helt vanliga män av Christopher R Browning

Helt vanliga män : reservpolisbataljon 101 och den slutliga lösningen i Polen (inbunden)

Helt vanliga män handlar om Reservbataljon 101 och ur de bidrog till den slutgiltiga lösningen. Detta var medelålders män som var för gamla för att kallas in till militärtjänst. De var inte indoktrinerade nazister men ändå deltog de i avrättandet av 38 000 judar och sände ytterligare 45 000 till Treblinka. Boken redogör för hur det gick till och försöker komma till en slutsats om varför och hur dessa män kunde bli de mördare de blev. 

Boken är bra och faktiskt lite förvånande. Att ett antal män inte klarade av sin uppgift och tilläts låta bli var exempelvis en nyhet. Sen är det mycket kaka på kaka i redogörelserna för vad det är de gör. Hemska saker som påminner om varandra och som jag efter ett tag får svårt att särskilja. Mycket intressant rakt igenom men samtidigt känner jag som vanligt att det hade kunnat kortas ner. För mig räcker med en översiktlig bild men samtidigt förstår jag att det är givet att redogöra för allt man forskat fram. Boken är trots allt inte skönlitterär. 

Förutom de faktiska händelserna är det intressant när Browning spekulerar i vad det var som fick de här männen att utföra sin uppgift som de gjorde. Hur mycket spelade grupptrycket och kamratskapen roll? Kriget? Antisemitism?

Boken rekommenderas men det är viktig att veta vad det är en fackbok man ger sig in på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar