!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 5 september 2019

Lögnernas träd av Frances Hardinge


Faiths familj flyttar ut till en ö dels för att pappan ska bistå en expedition vid en arkeologisk utgrävning och dels för att han flyr en skandal på fastlandet. Skandalerna hinner dock ikapp och när han efter ett tag dör i vad som antas vara ett självmord misstänker Faith att det rör sig om ett mord.

Hon gräver i pappans hemligheter och stöter på en växt som verkar ha märkliga egenskaper och kanske kan vara orsaken till pappans död.

Jag tyckte att boken var riktigt lovande fram till och med att växten/trädet gjorde entré i boken. Det var lite hemlighetsfullt, lite 1800-tal och lite religiösa frågor gentemot evolutionen som togs upp.
Men sen tycker jag att boken tveklöst blir sämre. Jag har inga problem med det övernaturliga men allt det där lovande tappar sakta men säkert i boken och det blir heller aldrig spännande.

Ville ändå läsa slut boken men det var inte långt ifrån att jag lade den ifrån mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar