!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 6 augusti 2019

Ambassaden i paradiset av Lovisa Lamm


Nordkorea. Detta mycket märkliga land som ständigt är i fokus. Min nyfikenhet om Nordkorea har alltid varit stor och den har inte direkt minskat de senaste åren med Trump i Vita huset.

I den här boken har Lovisa Lamm intervjuat en rad med svenskar som på ett eller annat sätt har haft med Nordkorea att göra. Vår relation till landet får nog sägas vara tämligen unikt och här får man bland annat veta mer om deras ekonomiska skuld till oss likväl som en historisk bakgrund till konflikterna på halvön.

Innehållet/intervjuerna i boken är lite spretiga och kommer in i varandra vilket jag tycker blir väldigt bra. Intresset hålls uppe när jag som läsare får olika perspektiv och händelser om vartannat.

Jag hade hoppats på mer om just nordkoreanerna men det är trots allt ett enormt slutet land och inte konstigt att folk utifrån inte fått någon jättetydlig bild.

Rekommenderar verkligen den här boken. Lättläst och informativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar