!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 21 december 2018

Rök av Dan Vyleta


Folk ryker. Det är ett tecken på synd. Ju mer rök du avger desto sämre människa är du. Men hur kommer det sig att vissa är bättre än andra?

Två internatpojkar märker att det är något som inte riktigt stämmer. Är det hela en konspiration? För vissa människor ryker trots allt inte. Är de helt enkelt godare eller beror det på något annat? Hur kommer det sig att dessa "goda" människor alltid är från samhällets toppskikt?

Den här boken fångade mig totalt. Vilken härlig handling. Så fantasieggande och mystisk. Jag får mängder med egna tankar och förklaringar. Berättelsen går vidare och jag som läsare får veta lite, lite till. Sådär lagom så att boken stimulerar min egna fantasi.

Hur mycket fantasybok är det? Är det eliten som kontrollerar röken? Är det ren och skär maktmissbruk för att kunna ha kvar klassamhället?

Det här är en väldigt fantasieggande och bra bok ända till slutet som tyvärr inte håller måttet enligt mig. Kanske för att mina egna förklaringsmodeller inte gick hand i hand med författarens. Vad vet jag?

Ändå en bok väl värd att läsa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar