!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 19 januari 2017

Främlingen av Diana Gabaldon


Claire och hennes man reser till Skottland för att hitta tillbaka till varandra efter att ha varit frånskilda under andra världskriget. Väl där "sugs" hon 200 år tillbaka i tiden vid en helig stenformation.

Skottland under mitten av 1700-talet är oroligt. Engelsmännen styr och de olika klanerna är inte helt nöjda. Vem ska man stödja och var ligger lojaliteten? Claire befinner sig genast i fara eftersom skottarna tror att hon är en engelsk spion. Sakta vinner hon deras förtroende och tvingas till ett giftemål med Jamie, delvis för att räddas från engelsmännens klor. Längtan tillbaka till hennes egen tid mattas av och hon känner mer och mer för sitt nya liv. Ett passionerat men farligt liv där hennes sjuksköterskekunskaper både är bra och dåliga.

Boken fångar mig med en gång. Historien fängslar mig verkligen och det är roligt med den kulturella tidskrocken. Jag tycker att Gabaldon är väldigt skicklig och ödmjuk när hon redogör för de faktiska kunskaperna för nu och då. Jag tror att det hade varit enkelt att skicka tillbaka en person från modern tid och låta denne agera som ett slags facit. Så är det inte här. Claire har givetvis vissa kunskaper med sig men de konkurrerar inte ut äldre tiders enorma kunskaper om växter och örter och deras egenskaper.

Mycket bra!

Mindre bra är att det känns som om Claire är väl modern i sina tankar. Hon är enligt boken uppvuxen under första halvan av 1900-talet och jag får vid vissa tillfällen för mig att hon är en 2000-tals människa. Det känns som att författarens tid lyser igenom ibland. Claire blir väl modern. Inget stort aber men ändå...

I övrigt är boken spännande och engagerande och det ska bli intressant att följa den här historien. Det är en lång bok som har sina svackor. Bland annat tycker jag att väl mycket tid läggs på den passionerade kärleken mellan Claire och Jamie. Det gick inte att missförstå just det budskapet... Men som helhet är det en mycket bra bok.

Avslutningsvis måste jag nämna en fantastiskt bra, rolig  och minnesvärd händelse i boken där den kulturella tidskrocken blir total. Vid ett tillfälle missköter sig Claire enligt 1700-talets normer så till den grad att hon förväntas att bli bestraffad. Hon ska helt enkelt få en god portion smisk av sin man. Något Jamie ser som en självklarhet samtidigt som det för henne själv är helt otänkbart.

Väldigt roligt!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar