!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 16 juli 2013

Vindens namn av Patrick Rothfuss


En kollega har sedan en längre tid haussat Vindens namn som en bok som bara måste läsas. Äntligen har jag nu tagit mig igenom den och det är bara att lyfta på hatten, han hade rätt.

Kvothe för ett stillsamt liv som världshusvärd i en liten avkrok när vissa händelser får honom att börja berätta sin livshistoria. Det visar sig att han är något av en legend, en magiker, tjuv, musiker och inte minst en mördare. 

Hans historia börjar med att han i sin barndom är en del av en kringresande artistgrupp. Efter en tragedi när alla i gruppen blir mördade av de sk Chandrierna hamnar Kvothe i en större stad och tvingas tigga och stjäla för sin överlevnad. Så småningom hamnar han i rikets främsta universitet där han ska studera magi för att sedan kunna hämnas.

Förmodligen har jag haft tur men tydligen är det så att fantasy verkligen är något för mig. Återigen har jag fått tag i en bokserie som fångar mig totalt och som jag verkligen ser fram emot att få plöja igenom. Härligt!

Det som är så bra med boken är det klassiska att en person är nere i dyngan och reser sig därifrån efter att ha kämpat med otaliga motgångar. Vägen är inte spikrak men när medgångarna kommer är det som om jag vill ställa mig upp och hoppa av glädje. Det faktum att det finns övernaturliga inslag är underbart befriande. Det är som om jag verkligen som förr i tiden tillåts lockas bort till sagornas värld. Slippa verkligheten för en stund och bara ryckas med av en himla god berättelse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar