!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 15 december 2023

Stormfågel av Lena Ebervall & Per E Samuelson


Äventyrliga Jane vill ha smak av livet och reser kors och tvärs för att fånga upplevelser. Detta leder henne via andra världskrigets Berlin till Köpenhamn. Hon skaffar sig vänner och kontakter lite varstans och forsätter med sitt resande mellan gränserna. SS och Gestapo är ytterst närvarande likaså den danska motståndsrörelsen och "Flamman". Lojaliteter och kärlek krånglar till tillvaron och Jane behöver dra i olika trådar för att påverka sin verklighet till det bättre.

Boken har tveklöst mängder med ingredienser som lovar gott men jag tycker att den är platt och intetsägande. Jane far fram som en naiv dumbom och det händer en del utan att det händer något alls. Mitt i brinnande krig men ändå rycks jag inte med eftersom det inte händer något som fångar. Handlingen hade lika gärna kunnat utspela sig någon helt annan stans i en helt annan tidsperiod. Kriget är som en liten bisak, en kuliss som inte har någon större betydelse eftersom det är Janes kärleksliv som så tydligt står i fokus. 

Jag orkade med halvväg innan jag lade den ifrån mig.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar