!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 15 mars 2023

Frihetligt självförsvar av Henrik Jönsson

 Frihetligt självförsvar (inbunden)

Henrik Jönsson förespråkar frihet och går i den här boken igenom ett antal punkter och samhällsproblem som han tycker är problematiska. Sverige är ett kollektivistiskt land och med det uppstår mängder med begränsningar som inte är produktiva vare sig för samhället eller individen. De områden han berör är:

Frihet, makt, media, pengar, kultur, skolan och moral. 

Jag har lyssnat på Jönsson vid ett antal tillfällen samt tittat på hans Youtubekanal. Han är väldigt skarp och intressant och belyser mycket utifrån ett perspektiv jag själv inte har haft i åtanke förut. Han har oerhört många poänger som han motiverar på ett väldigt bra sätt. Han är dessutom väldigt mån om att hålla en korrekt ton samtidigt som han är öppen för diskussion/debatt med allt och alla.

Jag tycker mycket om Jönsson och även den här boken. Den är trots sitt tunga innehåll (det blir en del teoretiska och ideologiska genomgångar) förhållandevis lättläst och är en bok jag verkligen rekommenderar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar