!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 3 augusti 2022

Diktatorn av Robert Harris


Cicero är i onåd och befinner sig i exil men lyckas så småningom komma tillbaka till Rom och makten att påverka. Republiken knakar i sina fogar och det är tydligt att Caesar med flera aktivt jobbar för att störta den. Ciceros kamp för att bevara samhällsordningen blir en svår balansgång eftersom han sätter sitt liv på spel.

Jag är mycket förtjust i både Harris och den här trilogin. Kombinationen av historia och fiktion sätter sprutt på min fantasi och jag fascineras av hur avancerad den romerska republiken var och hur rå styrka, våld och intriger fick hela systemet i gungning. Boken är väldigt bra och får mig att vilja läsa om Igguldens böcker om Caesar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar