!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 8 oktober 2013

En komikers uppväxt av Jonas Gardell


Sakta men säkert har jag blivit mer och mer nyfiken på Jonas Gardell. Det känns som om han alltid funnits med men jag har egentligen aldrig tagit del av honom på riktigt. De få gånger jag har sett honom på TV har egentligen mest lett till en gnutta irritation. Jag har alltid upplevt honom som "lite för mycket". För sprallig, för gapig, för hysterisk. Ändå har jag fortsatt varit nyfiken på honom. Framförallt för att han har hyllats för sina böcker. Nog borde jag en dag ge honom en chans och läsa någon av dem...

I somras lyssnade jag på hans sommarprogram och tyckte att han var riktigt gripande och duktig. Mer sansad och lättare för mig att ta till mig. Därefter började jag följa honom på twitter och gillade vad jag läste. Mångas vettiga tankar och idéer samt en god portion humor. Dags att läsa en av hans böcker. Vi råkade ha En komikers uppväxt hemma (förmodligen något min fru köpte innan vi flyttade ihop) så det var bara att sätta igång.

Det intressanta var att jag förväntade mig att boken skulle vara rolig och visst är den lite smårolig ibland men framförallt är den oerhört gripande och tragisk.

Den handlar om Juha, en osäker kille som är villig att göra mycket för att bli accepterad av de tuffare klasskompisarna. I detta ryms att bland annat att förnedra sig, ständigt svika sin bästa vän och trampa på alla som står längre ner på statusstegen.

Det som gör boken så bra är att Juha gör så mycket fel men det går ändå inte att tycka illa om honom. Vuxenvärlden sviker och desperationen för att bli accepterad är så stor så att jag förlåter honom i princip hela tiden. Ytterligare två karaktärer i boken blir enormt förnedrade av både Juha och de tuffare eleverna och medkänslan med dem blir enorm. Flera gånger tänker jag, hur kan vuxenvärlden vara så blind och hur kan barn vara så grymma och elaka mot varandra? Var är empatin och solidariteten? Hur mycket kan man kräva av ett barn? Naturligtvis vet även de vad som är rätt och fel och när inte ens vuxna kan agera utefter vad som är moraliskt korrekt så...

Den här boken berörde mig mycket. Den hamnar i det där sällsynta facket med böcker som har betydelse och som påverkar. Återigen en bok som alla, såväl vuxna som barn borde läsa.

Jag ser fram emot nästa Gardell bok.

1 kommentar:

  1. Jag älskar En komikers uppväxt, det var den första boken jag läste av Gardell. Gillade du den, så gillar du säkert även de två andra böckerna om Juha - Ett ufo gör entré och Jenny.

    SvaraRadera