!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


söndag 19 maj 2024

Skuld Akko 1291 av Niklas Krog


Orm Junger skickas av oklar anledning till Akko för att ansluta till Tempelriddarna. Något i hans förflutna har hänt som gör att han mer än gärna avslutar sitt liv i det heliga landet. I Akko är de kristna i ett totalt underläge och när det framkommer att saracenerna har bestämt sig för att inta Akko ser det allt annat än ljust ut. Orms öde vävs samman med tempelriddaren Richard och den venetianska hustrun Isabella vilket påverkar honom mycket och kanske att livet ändå inte är så mörkt ändå.

Historiska romaner lockar alltid och Krog har jag aldrig läst förut. Korta kapitel och ett fint driv i handlingen med en bra blandning av storpolitiken och de personliga ödena. Kapitlen varvas också mellan då- och nutid på ett bra sätt där Orms historia sakta nystas upp. Ett litet smolk i bägaren är de tre personernas, i mina ögon, utomjordiska förmåga att kunna tolka varandras blickar och kroppsspråk. Känns minst sagt orimligt och överdrivet. Eller är det bara så att jag i min verklighet är i det närmaste blind?

Jag ser fram emot de övriga böckerna i serien 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar