!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


torsdag 9 maj 2024

Hon tackade gudarna av Jussi Adler-Olsen

Peter de Boer levebröd går ut på att krossa företag på beställning av konkurrenter till dessa företag. Han har en del lik i garderoben och blir utsatt för utpressning där han förväntas jobba åt Saddam-regimen. Ett uppdrag som tydligt medför en risk för livet. Till sin hjälp har han den nyanställda Nicky som har jobbat sig upp från svåra förhållanden.

En av utgångspunkterna i boken är den verkliga flygplanskraschen i Bijlmermeer. En krasch som omgavs av en hel del frågetecken framförallt gällande vad det var för last den bar. Svarta lådan hittades aldrig, folk blev sjuka och mängder av lasten forslades bort av myndigheterna utan förklaring. En annan av utgångspunkterna är Nickys surinamesiska bakgrund och därmed Nederländernas koloniala historia samt hennes dysfunktionella familj där både missbruk och våld förekommer. 

Den här boken har alltså en hel del ingredienser som låter lovande men jag tycker inte att den är speciellt bra. Jag tycker att handlingen blir snårig och spänningen uteblir. Samtidigt tycker jag att logiken stundtals faller bort. 

Den var värd att läsa färdigt men inte mycket mer än så. Tveklöst den sämsta Adler-Olsen boken jag läst.

Synd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar