!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 4 mars 2016

Annat vinterupplägg

Träningsupplägget den här vintern har sett lite annorlunda ut.

Löpningen har fått stå tillbaka lite både i mängd och fart. Min tanke har varit att öka på med styrketräning istället. Både med tyngder och i form av olika typer av hopp. Benen har fått jobba och därmed ständigt känts tunga. Ska bli spännande och se om jag upplever någon skillnad senare på säsongen. Som en del av styrkan har jag även jobbat en hel del med både vanliga och excentriska tåhävningar. Mina hälsenor är sedan en tid "rostiga" och ömma. Inget jättebekymmer men jag har velat få bukt med det innan bekymret blir ett problem. Dessutom kändes det vettigt med tanke på den minskade löpningen. Till en början upplevde jag att det kändes värre och jag provade efter ett tag att bara ägna mig åt de excentriska och ganska snart kändes det bättre. För stor belastning kanske med både och?

Längdskidåkningen har den här vintern gjort entré. Om ett år är det Vasaloppet och både min bror och jag kände att det kunde vara läge med två vintrar som förberedelse. Som komplement till löpningen har det varit suveränt även om jag har en hel del att lära vad gäller teknik. Dessutom har det varit otroligt härligt att framförallt uppleva naturen på det här sättet. Skidome är en ynnest att ha som alternativ men ger kanske inte några själsliga belöningar. Skidorna har kommit för att stanna. Jag hoppas på många härliga turer i framtiden.

Nu känner jag mig rejält sugen på fart i igen. Benstyrkan ska reduceras och tempot ska upp både i form av intervaller och tröskelpass. Snart nog läggs cykling och simning in på schemat. Kul och vettigt att alternera.

Just farten är något jag från och med nu kommer att prioritera. Vill verkligen komma väl förbered till Göteborgsvarvet där jag har en klar målsättning. Därefter blir det omedelbart mer längd och fokus på Ultravasan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar