!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 13 maj 2014

Gengångare av Jo Nesbö


Återigen en bok av Jo Nesbö och återigen en mycket trevlig upplevelse. Detta var min sista ljudbok jag hade hemma, så det var inte så mycket att välja på. Jag var egentligen inte speciellt sugen på ytterligare en deckare och handlingen var inte heller något jag hoppade högt av. Härligt när man blir positivt överraskad!

Harry Hole flyger hem till Norge för att undersöka ett mord. Han vägrar tro att den gripne är den skyldige och detta leder honom till Oslos smutsiga narkotikamiljö.

Mina farhågor grundade sig i att jag inte var särskilt intresserad av en bok som skulle inbegripa ett narkotikaträsk. Nu blev det inte riktigt så. Boken har så många olika nyanser och vinklar att det är omöjligt att inte bli intresserad. Det är inte bara Harrys perspektiv som Nesbö låter oss följa utan även ett flertal av de andra karaktärernas, däribland en råttas. Och det är någonting i den här blandningen som Nesbö lyckas så otroligt bra med. I de flesta böcker kan jag känna antingen glädje eller besvikelse, till och med tristess beroende på vilken karaktär författaren låter en följa men här blir det inte så. Det är lika intressant och spännande hela tiden, vilket i mina ögom är ovanligt och framförallt en mycket gott betyg.

Narkotikan och missbruk har en central roll i boken och boken ställer en hel del frågor som är värda att fundera över. Vad är lojalitet? Vad är jag beredd att göra för att nå mina mål? Vad får det kosta?

Vid ett flertal tillfällen när jag lyssnade blev jag förvånad över att boken fortfarande hade en hel del kvar innan den var slut. Så här i efterhand tror jag att det till viss del berodde på att jag hela tiden anade vart vi var på väg och det var först när riktningen ändrades som jag insåg att vi inte var riktigt klara. De nya riktningarna kändes aldrig onödiga och längden på boken var bara positiv. Även det något mycket positivt eftersom en del författare kan krångla till det på ett onödigt sätt mot slutet. Önskan att bli oförutsägbar riskerar ofta att bara bli fånig. Men inte här.

De två senaste böckerna av Nesbö har varit två mycket angenäma bekantskaper. Han klättrar på min personliga författarlista. Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar