!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


fredag 5 juli 2024

Solvarg av Conn Iggulden

1454 och Englands kung Henry VI är sjuk och i det närmaste apatisk och icke kontaktbar. Olika släkter passar på att krafsa åt sig så mycket makt som möjligt fram till att kungen plötsligt blir bättre. Då blir det för en tid annat ljud i skällan och maktbalansen ändras igen. 

Det är länge sedan jag läste den första boken i den här serien om rosornas krig. Jag tyckte inte om den och hade mer eller mindre bestämt mig för att inte läsa de kommande böckerna i serien. 

Stormfågel

Men, men. En bra författare har rätt att få en andra chans. Det lustiga är att jag den här gången i princip tycker likadant som senast. Boken är lite opersonlig i den mening att jag inte får feeling för någon av karaktärerna. Romanen är mer som en objektiv redogörelse för vad som hände än en berättelse där man knyter an till någon av karaktärerna på ett känslomässigt plan. Den här gången tycker jag alltså att bättre om boken trots likheterna med den första och eftersom jag är på semester och därmed även har med mig bok tre blir det att fortsätta med den.

Sammantaget tycker jag boken är ok men inte någon höjdare. Serien är värd att läsa vidare men utan någon större entusiasm. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar