!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 6 april 2020

Skärmhjärnan av Anders Hansen

Skärmhjärnan : hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda (inbunden)

Vår kropp och vår hjärna är inte gjord för den tid vi lever i. Evolutionen har under årens gång bland annat utrustat oss med olika hormonella system som är till för att få oss att överleva. Stress, oro, viljan att äta ohämmat och förmågan att vara lättdistraherad är bara några av de egenskaper vi har som har varit livsviktiga för vår överlevnad. Men idag ligger dessa egenskaper eller kvalitéer oss i fatet eftersom samhället ser ut som det gör. Våra styrkor har blivit våra svagheter och det krävs medvetenhet och ett aktivt val för att mota bort och skydda hjärnan mot ständiga intryck eftersom vår fantastiska men uråldriga hjärna inte är anpassad för den tid vi lever i.

Skärmhjärnan är väldigt bra just för att Hansen på ett så bra och tydligt sätt förklarar hur hjärnans funktioner som förr var så bra för oss inte längre är det. Att vi verkligen måste göra aktiva val för att må bra eftersom vi annars riskerar att lockas in i en "hormonell fälla" där bland annat ständiga belöningar riskerar att dopa oss sönder och samman. 

Boken gjorde mig både glad och lite ledsen och frustrerad. Glad eftersom jag har läst, lyssnat och sett så mycket på det här temat så att jag verkligen känner att, "det här kan jag". Ledsen och frustrerad eftersom jag dagligen ser skärmknarkandet och hur dåligt framförallt våra ungdomar mår. De lever ett sådant oerhört destruktivt liv och vuxenvärlden står snällt och tittar på eftersom den inte är mycket bättre själv. 

Vi vet att här finns en enorm problematik. Vi vet vad orsakerna är och ändå.... Får mig att tänka på de sju dödssynderna.

Högmod, Girighet, Vällust, Avund, Frosseri, Lättja och Vrede. Alla passar de otäckt väl in i hur vi blir och beter oss i en ohämmad och okontrollerad skärmvärld. 

När ska vi vakna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar