!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


måndag 28 maj 2018

Inland av Arne Dahl


Arne Dahl sitter med böckerna om A-gruppen för alltid på en väldigt hög piedestal och det blir i mina ögon ett litet problem när jag läser hans böcker om Sam Berger.

Den första boken Utmarker var bra men kom inte upp i samma i samma nivå och likaså med Inland. Bra deckare. Spännande. Men inte lika mycket samhällskritik och framförallt håller karaktärerna inte samma mystik och humor som Aarto, Kerstin, Paul och gänget.

Inledningen är något förvirrande för både Sam Berger och läsaren. Snart nog blir det klarhet i handlingen och jakten på en förmodad seriemördare sätter igång. Det är något med handlingen som jag har lite problem med. Jag tror det är det extrema. Mord och deckare i all ära men det är som att mördarens motiv blir så väldigt avlägset och överdrivet. Min känsla kan ha att göra med mitt på senare år minskade intresse för just deckare. Vet inte riktigt.

Läsvärd för dig som gillar deckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar