!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


onsdag 28 oktober 2015

De fördömda av Joyce Carol Oates


Boken ska visst handla om en förbannelse och en bortrövad brud. Den ska vara en storslagen historisk roman, skräckromantiskt berättad med många oväntade vändningar. Historiska personer är med såsom den blivande amerikanske presidenten W Wilson. Låter lovande.

Jag kommer dock aldrig så långt eftersom jag tycker att boken är fullständigt obegriplig. Berättad på ett märkligt katten runt het gröt koncept där det inte finns något driv överhuvudtaget. Istället oändliga utsvävningar om mängder av olika personligheter och jag orkar inte hålla reda på vem som är vem. Efter 100 sidor börjar jag känna ett visst intresse. Efter 150 sidor inser jag att det där lilla intresset inte har förstärkts en millimeter samtidigt som jag gör allt för att komma vidare i boken. Jag inser att jag forcerar, läser i princip vartannat ord. Varannan mening och inser att det inte längre finns någon mening. Den här kampen behöver jag inte ta. Inte ytterligare 500 sidor. För övrigt inte en minut till av min tid åt Joyce Carol Oates 

2 kommentarer:

  1. Nu blir jag ju faktiskt lite lättad över att jag inte köpte den här boken igår. Stod och höll i den länge...

    SvaraRadera