!


I listan till höger, med läsvärda böcker, visas med ett utroppstecken vilka böcker som är mina favoriter.


tisdag 15 oktober 2013

Noveller för Världens Barn



Jag har tidigare nämnt att jag skulle vilja läsa fler noveller och med tanke på att det i och med Alice Munro (förmodligen för avancerad för mig) verkar ligga lite i tiden visade det sig att jag hade en samling hemma. Den här samlingen är verkligen ett hopplock. Jag kan inte skönja någon röd tråd och en del av novellerna är fullständigt obegripliga. Egentligen borde jag ha läst om en del av dem men det orkade jag helt enkelt inte, samtidigt som jag längtade framåt och hoppades att nästa skulle vara bättre. Och det är ju lite grann det som är tjusningen.

Några är bra, Mankell levererar alltid och jag fick smakbitar av författare jag hittills inte bekantat mig med. Håkan Nessers var riktigt underhållande (honom får det bli mer av) och Björn Ranelid som jag var skeptisk till var även han/den bra. Skönt när mina förutfattade meningar slogs i kras.

Sammantaget var det lite för mycket berg-och dalbana för att jag ska vara nöjd men det var inte bortkastad tid heller. Novellsuget finns kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar